Vertrouwenspersoon in uw bedrijf
Heeft u al een vertrouwenspersoon in het bedrijf? Of bent u op zoek naar steun omdat u te maken heeft met ongewenste omgangsvormen op de werkvloer? Bij De Vertrouwenskamer weten we dat melders over het algemeen niet zomaar bij een interne vertrouwenspersoon langsgaan. Vaak voelen zij zich klem zitten en weten ze niet waar ze kunnen aankloppen voor raad. Omdat het regelmatig gaat om gevoelige zaken kan er sprake zijn van twijfel en schaamte. Als de vertrouwenspersoon van het bedrijf wordt ingeschakeld, is dit een belangrijke eerste stap. Is de drempel te hoog, dan is een externe vertrouwenspersoon de oplossing. Het belangrijkste is dat er een luisterend oor is en het slachtoffer zijn verhaal kwijt kan. Dit geeft direct al veel meer ‘lucht’. Samen wordt er gekeken naar hoe de situatie geanalyseerd kan worden en welke mogelijkheden er zijn om de kwestie op te lossen.
Wanneer de vertrouwenspersoon van het bedrijf inschakelen?
Bewust of onbewust kunnen medewerkers worden gepest, buitengesloten of geïntimideerd. Soms gaat dit zelfs samen met agressie of geweld. Dit heeft een grote impact. Er ontstaat een onprettige werksfeer en een situatie kan zelfs zo uit de hand lopen, dat slachtoffers hun werk niet goed meer kunnen doen, ziek worden of hun baan opzeggen. U kunt terecht bij de vertrouwenspersoon van het bedrijf als u hiermee te maken heeft.
De Vertrouwenskamer adviseert medewerkers over zaken als:
- Het vinden van mensen binnen de organisatie die kunnen helpen.
- Het verwijzen naar juridische, psychosociale of andere hulp.
- Het indienen van een klacht bij de klachtencommissie.
- Het bieden van nazorg.
Alle communicatie wordt vertrouwelijk behandeld. Het is belangrijk om te weten dat de vertrouwenspersoon naast u blijft staan totdat u zich weer veilig voelt.
De bijdrage van de werkgever
De werkgever heeft vaak niet in de gaten dat er ongewenste omgangsvormen spelen, maar het komt helaas bij veel organisaties voor. De Vertrouwenskamer kan het management adviseren over het ontwikkelen van een goed organisatiebeleid waarmee ongewenste situaties kunnen worden voorkomen en de aanstelling van een vertrouwenspersoon. Daarnaast geven we voorlichting aan de organisatie en de medewerkers over wat ongewenste omgangsvormen zijn en wat de gevolgen van dit soort gedrag kunnen zijn. Bovendien zetten we in op preventie, want voorkomen is nu eenmaal beter dan genezen. Hierdoor krijgen het management en de vertrouwenspersoon van het bedrijf oog voor het tijdig signaleren van situaties waarin ongewenst gedrag kan ontstaan. Werken aan bewustwording is belangrijk. Daar dragen we als De Vertrouwenskamer graag aan bij.